ارسال شده توسط مدیر محتوا در .
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معتقد است اهمیت ارزیابی عملکرد افراد در یک سازمان باید چراغ هدایت آن سازمان در رسیدن به اهداف آینده باشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر اسداله مرتضایی در آیین تقدیر از کارکنان نمونه این سازمان در مدرسه تاریخی دارالفنون، ضمن گرامیداشت یاد شهدا خصوصاً شهدای سازمان پژوهش اظهار کرد: مراسم حاضر قرار بود در هفته کارمند (هفته اول شهریورماه) که مزین به وجود عزیزانی چون شهید باهنر و شهید رجایی بود، برگزار شود که بنا به دلایلی مقدور نشد و با خواست جناب آقای دکتر ملکی ریاست سازمان روز یکشنبه 16 شهریور برگزار شد.
وی با اشاره به تاریخچهای از ارزیابی عملکرد کارکنان گفت: یکی از محورهای امروز مربوط به ارزیابی عملکرد است. از حیث تاریخی ارزیابی عملکرد در جهان و در کشور ما سوابقی دارد و گواه آن است که به مرور توانسته ابعادش را پیدا کند و به درجهای از توسعه برسد که امروز شاهد فرایندهایش هستیم.
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سپس به پیشینه ارزیابی عملکرد سازمانی در ایران پرداخت و گفت: در کشور ما در قرن هفتم اولین بار در زمان خواجه رشیدالدین فضل الله این بحث مطرح شد اما به طور رسمی در سال 1349 واحدی به نام ارزیابی عملکرد شکل گرفت و در سال 52 با ایجاد سازمان مدیریت و بودجه و در سال 54 با ایجاد سازمان امور استخدامی این وظیفه محول شد. سال 1379 با ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی وظیفه ارزیابی به این بخش محول شد. در سالهای اخیر با جدا شدن دو سازمان، موضوع ارزشیابی از نظر سازمانی به سازمان برنامه و بودجه و از نظر فردی به سازمان امور اداری و استخدامی مربوط میشود.
وی در تعریف ارزیابی عملکرد اظهار کرد: اگر بخواهیم از بُعد منابع به ارزیابی عملکرد نگاه کنیم با «کارایی» رو به رو میشویم؛ در حوزه سازمانی «اثربخشی» مطرح میشود، یعنی میزان دستیابی به اهداف و برنامهها مورد توجه قرار میگیرد. یعنی اگر وقتی کار خوب انجام دادیم معلوم است کارایی داریم و اگر کار خوب را خوب انجام دادیم یعنی اثر بخش هم بوده است و جمع این دو به «بهرهوری» میرسد.
دکتر مرتضایی با اشاره به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد در حوزه سازمانی اظهار کرد: ضرورت و اهمیت توجه به این موضوع از حیث عملکرد فردی و سازمانی گرچه مورد توجه است اما کمتر به آن عنایت شده است. در سازمان پژوهش با تصمیم آقای دکتر ملکی، ریاست سازمان، قرار شد این موضوع به طور جدی مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به ارزشیابی همکاران سازمان پژوهش گفت: طبق نمونبرگهای تکمیلشده 86 نفر از همکارانمان در سازمان توانستند نمره 100 را کسب کنند؛ اما نکته اینجاست که از این به بعد ارزشیابی در سازمان پژوهش تنها مطابق کارکرد سنتی آن، یعنی باهدف شناسایی کارکنان ضعیف، انجام نمیشود، بلکه میخواهیم از این ارزشیابیها بهرهای هم بگیریم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: در موقعیت سنتی با تکمیل فرمها دنبال این بودند ضعیف بودنها به رخ کشیده شود و در رویکرد نوین بحث این است که چگونه فرآیندها را تدبیر کنیم و فرایند ارزشیابیها را به نحوی جلو ببریم که گواه نیل به اهداف و مقاصد فرض شده برای سازمان باشد. یعنی غرض از ارزیابی عملکردها احصاء قوتها و برداشت موانع است؛ لذا امیدواریم مسیر را به گونهای پیش ببریم که ارزیابی برای ما چراغ راه و نور هدایت باشد تا در نیل به اهداف سازمان توفیق بیشتری داشته باشیم.
در پایان برنامه از تعدادی از کارکنان نمونه سازمان تقدیر بعمل آمد. رونمایی از کتاب «مجموعه معارف انقلاب اسلامی» و 6 جلد «راهنمای درسی در وضعیت زرد و قرمز» بخش دیگر این مراسم بود.
نظر دهید