ارسال شده توسط مدیر محتوا در .
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه توزیع کتب درسی از طریق مدارس و یا کتابفروشی ها انجام میشود گفت: در شیوهنامه سفارش و توزیع کتب درسی سال 1400-1399 اعلام شده است که کتابفروشیها میتوانند با پذیرفتن شرایط تعیین شده توسط سازمان، نسبت به توزیع کتب اقدام نمایند که آن هم مربوط به دوره متوسطه اول و متوسطه دوم نظری است. توزیع کتب در شاخه فنی و حرفهای، کاردانش و ابتدایی از طریق مدارس انجام میشود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمد مهدی کاظمی در نشست کارگروه های برنامه ریزی سفارش و توزیع کتابهای درسی سال 1400- 1399 که به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، اظهارداشت: سازمان پژوهش در راستای توسعه دولت الکترونیک و به منظور تسهیل دسترسی دانش آموزان به کتاب های درسی و نظارت نظام مند در فرایند توزیع کتب درسی و کاهش قیمت تمام شده در سال های گذشته اقدام به فروش و ثبت سفارش اینترنتی نمود. امسال نیز این برنامه ریزی از سوی سازمان با جدیت و با رفع نواقص و مشکلات گذشته انجام شد.
وی افزود: به دلیل گستردگی و حجم فعالیت کار برای توزیع بیش از 140 میلیون جلد کتاب درسی میان 15 میلیون دانش آموز، برنامه ریزی منسجمی نیاز است. اهمیت و ضرورت موضوع ایجاب میکرد که کارگروهی را در سطح استانها و مناطق داشته باشیم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از استانها خواست که در اسرع وقت جلسات برنامه ریزی و کارگروه استانی را تشکیل دهند گفت: براساس اطلاعات واصله متاسفانه تعداد محدودی از استانها هنوز نسبت به تشکیل منظم جلسات اقدام نکردهاند و شاید ما را در فرایند کار با مشکل مواجه کند و میطلبد که برنامه ریزی ویژهای را در این زمینه داشته باشیم.
کاظمی در پاسخ به پرسش اولیای برخی دانش آموزان مبنی بر چگونگی مراجعه به مدرسه در شرایط کرونایی برای ثبت سفارش عنوان کرد: نیازی به مراجعه حضوری نیست و دانشآموزان میتوانند خودشان نسبت به ثبت سفارش اینترنتی و پرداخت غیر حضوری مبلغ کتب هر پایه تحصیلی اقدام کنند.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در حال حاضر صرفا بحث ثبت سفارش کتاب درسی را دنبال می کنیم و هنوز وارد فرایند توزیع نشدهایم. درخواست ما از مدیران استانی تأکید و اطلاع رسانی به همه دانش آموزان برای ثبت نام در موعد مقرر است. به جز دانش آموزان پایه اول، پایه هفتم متوسطه اول و پایه دهم متوسطه دوم که هنوز ثبت نام نکردهاند؛ مابقی دانش آموزان میان پایه باید ثبت سفارش خود را انجام دهند.
کاظمی درباره مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از تعطیلی ایام کرونا و سختی تهیه کتب درسی به ویژه در خانواده هایی که چند فرزند در حال تحصیل دارند اظهار کرد: ممکن است اولیای برخی دانش آموزان به لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه شده باشند که به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات آنها هستیم. از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش نیز میتوان بهره جست.
وی با بیان اینکه توزیع کتب درسی از طریق مدارس و یا کتابفروشی ها انجام میشود گفت: در شیوه نامه توزیع اعلام کردیم که کتابفروشیها میتوانند با پذیرفتن شرایط سازمان، نسبت به توزیع کتب اقدام کنند که آن هم مربوط به دوره متوسطه اول و متوسطه دوم نظری است. توزیع کتب در شاخه فنی و حرفهای، کاردانش و ابتدایی از طریق مدارس انجام میشود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در صورت پذیرش شرایط و رعایت چند معیار، استانها میتوانند طی هماهنگی با اتحادیه کتابفروشیها اقدامات لازم را برای توزیع انجام دهند. یکی از شروط، تعرفه مناسب توزیع کتابهاست. در گذشته هر ساله برای توزیع کتب درسی از طریق کتابفروشی ها ناچار بودیم حداقل 10 درصد بیشتر کتاب درسی تولید و توزیع کنیم و به همین علت هیچ وقت کتابفروشی در توزیع کتاب دچار کمبود نمی شد. این 10 درصد بعد از بازگشت عمدتا به دلیل تغییرات کتاب درسی خمیر میشد که باعث از بین رفتن سرمایه ملی می گردد.
کاظمی افزود: سال گذشته و با ثبت سفارش از طریق سامانه و توزیع کتب توسط مدارس، فقط در کتب متوسطه دوم نظری حدود 1200 تن کاغذ صرفه جویی کردیم ولی اگر توزیع از طریق کتابفروشیها بود ضمن اینکه 10 درصد به قیمت پشت جلد اضافه میشد باید 1200 تن بیشتر کاغذ مصرف میکردیم. اما اکنون امکانات و بستری فراهم شده که اطلاعات کتابفروشیها در سامانه ای ثبت شود و با تعرفه هشت درصدی اقدام به فروش کنند. جلسات متعددی با اتحادیههای کتابفروشی استان تهران و 10 استان دیگر برگزار شده است و مقرر گردید پیشنهادات آنان در چارچوب تعیین شده و آنالیز هزینهها طبق توافقات نهایی اعلام شود که تا کنون به طور رسمی واصل نشده است.
وی بر ضرورت اطلاع رسانی توسط کارگروه ها برای ثبت اینترنتی به موقع کتب درسی تاکید کرد و گفت: همچنین لازم است اگر اطلاعات دانش آموزان تغییر می کند در سامانه سناد سریعا اصلاح شود. دانش آموزان می توانند به صورت انفرادی با ثبت کدملی و سریال شناسنامه ثبت نام کنند. بعضا گزارش شد که ورود شماره سریال با مشکل مواجه بوده که میتواند با اصلاح اطلاعات در سامانه سناد، از طرف مدیران مدارس برطرف شود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه ثبت نام میان پایه دانش آموزان باید از طریق مدیران و معاونین مدارس انجام شود و اکنون ثبت سفارش کتب درسی شان هم آغاز شده و تا 23خرداد ادامه دارد گفت: ولی چون ثبت نام پایه های ورودی هر دوره تحصیلی از هشتم تیرماه شروع می شود دانش آموزان این پایه ها باید بعد از ثبت نام در مدرسه اقدام به ثبت سفارش کتب خود نمایند.
کاظمی اضافه کرد: امسال در سامانه فرصتی برای دبیران و هنرآموزان و معلمان عزیز فراهم شده تا کتب مورد نیاز خود را در 25 شهریور که ابلاغ ها مشخص شد، سفارش بدهند. دانشآموزان برای ثبت سفارش کتب تک جلدی نیز میتوانند از 17 مهرماه به بعد اقدام کنند.
وی درباره اصلاح سفارش کتب درسی گفت: اصلاح سفارش نیز به صورت اتوماتیک توسط سامانه و بعد از تغییراتی که مدیران در سوابق دانش آموزان اعمال میکنند انجام می شود ضمن انکه به صورت فردی نیز توسط دانش آموزانی که احیانا تغییر رشته یا تغییر محل سکونت، جهش تحصیلی و ... داشته اند قابل انجام است.
نظر دهید